c

Hasiči a záchranári bojovali o život zraneného v rozostavanom tuneli na pražskom obchvate pri Komořanoch

Tlačová správa 24. 11. 2008 0:00 CET
Praha Zával na stavbe tunela, miesto prístupné len úzkou hlbokou šachtou a dvaja nezvestní robotníci – tak vyzeral scenár cvicenia, pri ktorom hasici a záchranári nacvicovali zásah v tažko dostupných miestach. Na stavbe dialnicných tunelov pri Komoranoch (na južnom okraji Prahy) našli pre takto nárocný nácvik maximálne realistické a nárocné podmienky – aj napriek tomu, že stavba sa nachádza na odlahlom mieste v tažkom teréne, boli na stavbe už za dvanást minút po nahlásení. Na cvicení sa podielali príslušníci Hasicského záchranného zboru hl. m. Prahy (HZZ), banské a zdravotnícke záchranné služby, Polícia Ceskej republiky a Skanska, ktorá tunel stavia.
hasici a záchranári nacvicovali zásah v tažko dostupných miestac

„Preverovali sme hlavne koordináciu záchranných zložiek, vyprostenie zraneného úzkou šachtou je oriešok i pre skúsených lezcov,“ komentuje hovorca HZZ Praha Vít Pernica

Záchranári použili novovybudovanú 25 metrov hlbokú šachtu a 80 metrov dlhú odvodňovaciu šachtu, kde bol simulovaný zával a zranenia oboch robotníkov. Po nahlásení a príchode na stavbu sa museli do šachty spustiť, zistiť nezávadnosť vzduchu pre dýchanie a nájsť oboch zranených. Zďaleka najnáročnejšie však bolo provizórne zaistiť šachtu, aby sa nemohla uvoľňovať ďalšia zemina a opatrne vyprostiť čiastočne zavaleného robotníka. Ťažko zraneného muža vytiahli na povrch pomocou špeciálneho vaku.

„Naši raziči sú na stavbe tunelov na extrémne náročné podmienky zvyknutí, ale pražskí hasiči a banskí záchranári majú náš veľký obdiv – vyhľadanie, vyprostenie zraneného a jeho transport úzkou zvislou šachtou zvládli neuveriteľne rýchlo,“ skladá poklonu výrobný námesník spoločnosti Tunely Skanska BS Ján Gatial. Slovenskí tunelári v súčasnosti, okrem iného, pracujú aj na slovinských diaľničných tuneloch Tabor a Barnica, rovnako i na výstavbe tunelov Norra Länken, ktoré sú súčasťou štokholmského mestského okruhu.

Stavba diaľničného obchvatu Prahy sa v úseku Lahvice-Vestec v skutočnosti zatiaľ zaobišla bez zranení, na jar dokonca tunajší tunelári získali od Českého Báňského úřadu cenu Zlatý Permon za vynikajúcu úroveň bezpečnosti práce. „V týchto dňoch pokračujeme v betónovaní stien tunela, súčasne pokračujú i práce na novom moste cez Vltavu“, popisuje stav prác na stavbe špecialista Jan Rabenstein zo Skanska DS. Úsek v cene 6,3 miliardy Sk bez DPH (209,12 mil. €) vybuduje združenie dodávateľov pod vedením spoločnosti Skanska do roku 2010.

Základné údaje: Názov stavby: Cestný okruh okolo Prahy, stavba 513 Vestec - Lahovice Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR Zhotoviteľ: Združenie Vestec – Lahovice, Skanska DS a.s. (líder, podiel 20 %), členovia Skanska BS a.s. (50 %) a Alpine Mayreder Bau GmbH (30 %) Projektant: Pragoprojekt, a.s., IKP Consulting Engineers, s.r.o., ELTODO a.s. Začiatok: 2006 Dokončenie: 2010 Cena: 6,3 miliardy Sk bez DPH (209,12 mil. €)

Kontakt

Kontakt: Magdaléna Dobišová Mgr., Director of the Company Administration Department
Telefón +421 248 295 647